vrijdag 25 mei 2012

hemelvaart weekend 2012


We hadden het idee al een poos, als het weer (de wind) het toe laat gaan we kijken hoe de boot zich gedraagt op het grote water van het Markermeer. De windverwachting was mild voor de donderdag en zaterdag, de beide oversteekdagen, ±3 bf. Niet echt spectaculair maar genoeg om in te kunnen schatten wat 4 tot 5bf op het markermeer inhoud en om bij twijfel veilig rechts omkeerd te maken.

Woensdag 16 mei.
Ria en ik waren alle twee de middag vrij dus konden we optijd naar de boot. Onze spulletjes en de boodschappen opgeruimd, de boot vaarklaar en toen wachten op onze opstappers, Herbert en Jolanda. Toen zij er waren konden we om 17.30 uur door de Mijndense sluis de Vecht op. Het doel, zover mogelijk naar het noorden, het liefst naar Weesp. Echter, net voorbij de bruggen in Loenen kreeg de motor de hik en liep alleen nog maar stationair, een lekker begin.....
Bij de brug in Vreeland, onder tussen al gesloten voor bediening, de boot aan de palen gelegd en op onderzoek uit. Het werd al snel duidelijk dat er geen diesel in het filter kwam, er zat genoeg in de tank. Bij het openen van de waterafscheider de eerste tekenen wat water en vooral veel vuil. Na het schoon maken liep er in ieder geval weer normaal diesel door de leidingen.Alleen kreeg ik met opvoerpomp niets in het filter om te ontluchten. Op dat moment zag ik de weekendplannen in rook opgaan, bij een kapotte pomp konden we niet verder. De pomp gedemonteerd en tot mijn stomme verbazing werkten zowel de pers als aanzuigkant goed. Bij het openen van het deksel werd alles duidelijk, het filterzeefje zat pot maar dan ook echt potdicht. Opvoerpomp schoon gemaakt,gemonteerd, de motor ontlucht  en starten. Ja hoor de motor liep weer netjes.
Snel de mast gestreken en weer op weg. Na een half uurtje begon het gedonder weer opnieuw. We hebben met veel moeite de aanlegplaats bij Nederhorst ten Berg tegen over café Charly's gehaald, dan kon er in ieder geval een auto bij komen. Daar het deksel van de opvoerpomp gehaald om het zeefje te controleren maar die was schoon, wel zat er alweer water in de afscheider. Erik je bent een kl......., dacht ik bij mezelf. Ik had gewoon wel de tank moeten controleren op vervuiling en niet afgaan op de pas gegeven onderhoudsbeurt toen we de boot kochten. Gelukkig zat er nog maar 8 liter in de tank en had ik een lege 10 liter jerrycan in de bakskist. Zoals verwacht kwam er een hoop troep en wat water uit de bezinksel ruimte van de tank bij het losdraaien van de aftapplug. Na een paar liter weg te hebben laten stromen heb ik met wat moeite het restant nog even kunnen roeren om de restjes las te krijgen en daarna alles uit laten stromen. De laatste liters zagen er schoon uit. Plug er weer in 5 liter schone diesel, ontluchten en weer lopen. De motor een poos in zijn werk laten draaien, en de eerste indrukken waren goed.
Ondertussen was het wel te laat om verder te varen, en moesten we daar overnachten, de enige nacht waarbij er grondvorst werd voorspeld en we geen stroom hadden voor de kachel. Afgesproken werd dat we verder zouden gaan, en als er bij Weesp geen problemen waren we verder zouden gaan zoals geplanned.
Donderdag 17 mei. We waren om 6.45 uur wakker omdat mijn wekker niet wist dat het hemelvaartdag was. Ergens kwam het wel goed uit, dan konden we misschien een beetje verloren tijd inhalen. Dus na het zetten van de koffie en een eerste bakkie de zeilbroek en jas aan, want het was best fris buiten, en varen. Na een voorspoedige tocht over de altijd mooie Vecht lagen we rond 9 uur aan de passantensteiger in Muiden, net onder de snelweg A1 door. De motorproblemen lijken verholpen te zijn dus was het tijd om de mast weer overeind te zetten. Terwijl we daar mee bezig waren kwam er een stel met een domp naast ons liggen die ook de mast moest zetten. Al snel werd duidelijk dat zij, type viswijf met een wijk C accent, niet veel ervaring had. Ook kon je tot in Diemen horen dat " sje laaest het fan dr spierties" door fybrio. Het heeft ons "enige" moeite gekost om hun zonder lachen te helpen en onze eigen boot ook zeilklaar te maken.



 Na het passeren van de sluis de tank en jerrycan gevuld met diesel en de blazen van de dames geleegd en naar buiten toe. In plaats van stuurboord uit onder de eilanden door naar de randmeren gingen we nu rechtdoor naar Pampus en verder. Gelijk buiten de pieren de zeilen er in en de motor uit. Heerlijk kunnen zeilen met de tijd om ook in de praktijk vertrouwd te raken met het navigeren op de gps. Hoewel er nu ruim voldoende zicht was kan dat zomaar veranderen. Verder gedraagt de boot zich zoals verwacht en weten we nu dat we bij normale omstandigheden ook op het Marker en IJsselmeer kunnen tot 4 á 5 bf, met voldoende "over" om veilig aan de kant te komen bij verslechtering. Ervaring moeten we verder opdoen door het gewoon te doen.
Na een uurtje of 4 zakte de wind er helemaal uit en zijn we verder op de motor naar Volendam gevaren.
Eenmaal aan gekomen kregen we een box toegewezen in MarinaVolendam. Deze haven staat nu met stip bovenaan in de havenlijst. Wat een luxe voor hele nette prijzen. De steiger was zo breed, 3 meter, dat we rustig de stoelen op de kant konden zetten en ik even met een sopje de kleine morsplekken diesel kon schoon maken om geurtjes te voorkomen/verwijderen. Ook konden zo alle luiken even open om te luchten. Verder hebben we lekker rond gehangen en even door het bij behorende chalet park gewandeld.




Vrijdag 18 mei
Zo rond de middag zijn we op " de dijk " de tourist wezen uithangen. Lekker jappen kijken die de europaindriedagen tour doen. Als je voorbij de souvenierwinkels kijkt blijft het een mooi dorp met karakterestieke huisjes. Ook hebben we even staan kijken naar de zeilboten op het Markermeer die nu met meer wind aan het zeilen waren. Een en ander bevestigde wat we gisteren ervaren hadden. De Notre Ami kan het best aan. Op de terugweg even een stop gedaan bij het plaatselijke winkelcentrum voor een paar boodschappen. Ook moest Herbert een nieuwe slaapzak. De arme man had al twee nachten kou geleden door de versleten vulling. Wel een beetje jammer dat z'n echtgenote niet haar warme slaapzak wou afstaan of delen.
De verdere dag hebben we lekker rond gehangen bij de boot.

Zaterdag 19 mei.
We zijn op tijd vertrokken met als doel Weesp. Om daar de plaatselijke super te ontdoen van wat bbq vlees en toebehoren.
Na een paar uurtjes was het weer vrijwel windstil en liepen we maar een kilometertje of drie per uur. Als we optijd in Weesp wouden zijn, rekening houdend met het strijken van de mast, moesten we verder op de motor. Na in Muiden even af getankt te hebben ( motor gebruikt dus maar 1 liter p/u) de sluis door. Al snel werd het ons duidelijk dat we precies op tijd waren voor de brugopening van de A1 en de spoorbrug in Weesp. Dit scheelde een hoop werk en tijd. In Weesp een plekje genomen aan de steiger bij café de natte krant en het dorp in voor de boodschappen. Na alweer een hele gezellige avond was het weer tijd om de boot klaar te maken voor alweer de laatste nacht van het weekend.
Zondag 20 mei.
De weergoeroes krijgen weer gelijk, zoals het hele weekend. In de ochtend grijs met geregeld een pittige bui. Ik kon dus weer mijn zeilpak uit testen. Terwijl de rest lekker binnen zit pruttelen we rustig richting Loenen. Het vertrouwen in de motor is weer geheel terug, wel moet ik na het seizoen de tank inspecteren en eventueel behandelen.
Net na de middag komen we aan in onze thuishaven. Na een gezellige middag gaan Herbert en Jolanda naar huis. Wij ruimen de laatste dingetjes op zodat de boot weer klaar is voor het volgende weekend.
Zwientjes, bedankt voor het lachen en jullie gezelschap. Het was reuze gezellig.

1 opmerking:

  1. Weer errug mooi opgeschreven hoor Erik.
    En over die slaapzak...ach daar lees ik maar gauw over heen..hihihi. Het was een heerlijk weekend en erg gezellig!!!! GENOTEN!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen