maandag 16 januari 2012

Waar blijft het voorjaar

16 januari 2012

Ja, ik weet het, we moeten nog een maand of 2 1/2 á 3  wachten tot het "echte"vaarseizoen weer begint. Maar we hebben er zo'n zin in en , meest belangrijke, we zijn er ook klaar voor.
Nadat we eind oktober 2011 de Notre Ami naar de haven hebben gehaald is er al een hoop gebeurt. Mede door het zeer zachte weer zijn er een hoop klusjes versneld afgewerkt. te beginnen met de mast. Op de houthandel helemaal kaal gehaald. Met enige moeite de meeste weerplekken weg kunnen schuren en weer een toonbare mast gekregen.Verder een paar plekken aan de onderzijde gerepareerd.  de giek had alleen maar onderhoud nodig en de mik een kleine aanpassing, door een 3e poot met een scharnier aan de schaar te maken, en een paar lagen lak nodig.

Mast halverwege schuurproces

Ruim voor de kerst stond alles dus weer netjes in de lak en lagen de onderdelen klaar om weer op de boot geplaatst te worden.Ondertussen de verstaging uitgezocht en alles op een stukje van 50 cm na een plek kunnen geven. Enige wat miste was de 2e achterstag. De vorige eigenaar gebruikte er maar een die dan iets opzij stond. Het zal vast kunnen en vaker gedaan worden, maar ik vind het geen gezicht als de achterstag uit het midden staat. Dus de keuze was of een spruit, en de huidige achterstag inkorten, of een 2e achterstag zodat alles weer symetrisch is.


Omdat het weer in de kerstvakantie ook buiten gewoon zacht was, en ik 3 weken vrij was, hebben we besloten om de mast weer op de boot te zetten. Dan kon ik gelijk de navigatie verlichting controleren ( stukje van de controle van de electrische bedrading. ). En we kregen in de boot weer ruimte waar alle verstaging + zalingen spanners etc opgeslagen waren. Ook thuis kon er dan weer wat terug naar de boot zoals de vallen. Dus de week voor de kerst hebben we de mast geplaatst. Een paar uur monteren van onderdelen en verstaging en we konden voor de eerste keer de maststrijk installatie proberen. Dat ging uiteindelijk reuze makkelijk. De Notre Ami was weer een zeilboot.


Toen we stonden te genieten van de vooruitgang kwamen we er achter dat we de vlaggenlijnen vergeten waren. Ook zaten de achterstagen niet naar mijn zijn verzameld boven in de mast. Een paar dagen later met Rogier de mast weer plat gelegd en een en ander veranderd. Ook de bedrading en lampje in het stoomlicht beter vast gezet. Verder uitgezocht hoe de bedrading loopt en er een schema van gemaakt. Een andere radio ingebouwd met extra speakers die direct naar buiten staan gericht. Deze speakers zijn uitschakelbaar  zodat het volume overal in de boot op een normaal niveau kan blijven. Een nieuwe start accu en de licht accu geplaatst.
Gasbun leeg geruimd en de slangen vervangen, kooktoestel geplaatst. en nog wat kleine klusjes. Hiermee waren eigenlijk de meeste winterklussen klaar.

Uiteraard zat niet alles mee. We hadden een hele mooie koelbox gekocht en die zou precies passen. Dat klopt ook... alleen kon hij dan niet meer open. Deze prachtkoelbox is dus te koop nu. We hebben een maatje kleiner gekocht.

Ondertussen is het begin 2012, na een paar weekenden waarin het geen weer was om op de boot te klussen zou het 14 en 15 januari weer heel mooi worden. Er lag nog een klus die echt gedaan moest worden, de waterpomp. Deze lekte en dat kwam door een versleten asje. (was al bekend bij aankoop) even geïnformeerd bij de Volvo Penta dealer of ze de pomp of een vervanger op voorraad hadden. Dit bleek voor een motor van 40 jaar oud geen probleem. in de week voor het weekend van 14/15 januari de pomp er af gesleuteld en mee genomen naar de dealer om te vergelijken met de vervanger.die avond ook de buiskap en windschermen aan de zeereling terug geplaatst. Het weer van zaterdag 14  januari beloofde zo mooi te worden dat we besloten om het proefdraaien van de motor niet in de haven te doen maar er een rondje plassen van te maken. Ook de wind verwachting was er na om ook de zeilen mee te nemen om die lappen voor het eerst in de stok te hangen en die tuigage ook te controleren.
Zaterdagmorgen optijd naar de haven. Eerst de waterpomp gemonteerd. Een redelijk eenvoudig klusje maar wat wel goed moet gebeuren. Motor starten, liep gelijk na 2 /12 maand, en controleren op lekkage. Die was er niet meer. Tijd om een en ander op te ruimen, of..... Nee eerst varen het was rond half 1, het was heerlijk weer en zo konden we even genieten op de plassen. Opruimen en de andere klusjes konden wel even wachten tot eind van de middag.












Op de terug tocht naar de haven had ik mooi even de tijd om een tweede, kortere, walstroomsnoer te maken. Dit scheelde alweer een berg zooi in de kajuit.


Eenmaal terug in de haven de boot weer eens opgeruimd. Alle dozen en doosjes met spullen uitgezocht en gesorteerd.
alle lege dozen op de kant om af te voeren. 2 planken tussen de kajuitbanken op maat gezaagd voor het 2persoons logeerbed. nog even een biertje en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Zondags  nog even terug geweest met 2 stukken schuim en de kussens van de kajuitbanken om het schuim op maat te snijden. Deze liggen nu klaar om bekleed te worden. Dus ja het voorjaar mag komen de Notre Ami is vaarklaar. en bij dagen zoals afgelopen weekend zullen we echt niet wachten tot april om te varen.
Zijn we helemaal klaar? Nee dat nog niet.
de Buitenboel willen we verven, maar daar moet toch echt de temperatuur voor omhoog. Dit kunnen we echter in etappes doen. Elke keer een vlak. daar hebben we de hele zomer voor.
En vooral heel veel genieten van de boot. Waarbij we ongetwijfeld weer zat klusjes tegen komen voor de volgende winter.

2 opmerkingen:

  1. Wij waren gisteren nog in Mijnden om naar onze boot te kijken en schrokken van het onderwaterschip. Een hele klus maar ja dat weet je he met een boot...

    Jullie zeilboot ziet er schitterend uit!

    BeantwoordenVerwijderen