14 oktober 2011
Morgen is het eindelijk zover, de sleuteloverdracht van onze
nieuwe boot. Een Wibo 830 die vanaf dan onder de naam “Notre Ami” de
Nederlandse wateren zal bevaren.
Alles wat mee moet staat klaar. Alles voor het overnachten
dit weekend en het overvaren naar Loenen a/d Vecht van volgende week. Eten,
drinken, slaapzakken, kussens, gereedschap enz, enz. Wat ben ik blij met een
Opel Astra station.
15 oktober. We zijn al vroeg op, want het is toch 1 ½ uur
rijden naar de Heen, gemeente Steenbergen. Eenmaal aangekomen zijn de oude
eigenaren druk bezig met de laatste schoonmaakklusjes en het verwijderen van de
laatste persoonlijke dingen. Na de zakelijke afhandeling en een kop koffie gaan
ze weg, we zien dat ze het er toch wel moeilijk mee hebben maar
Notre Ami is van
ons!!
Ria en ik besluiten om nog niets uit de auto te halen maar
eerst de boot van boeg tot hek leeg te
trekken en de aangetroffen zaken te sorteren op zaken die aan boord blijven,
dingen die geruild worden tegen eigen spul, zaken die thuis in de opslag gaan
en de restanten. Al gauw zijn we druk
bezig, Ria binnen en ik buiten. Tal van zaken passeren de revue , een
gigantische “skippybal”boei en de verteerde ankerlijn zijn de eerste zaken die
overboord gaan. Het anker gaat mee naar
achter om voorlopig in de lege gasbun te
verdwijnen. Dit geeft al een hoop ruimte voor op. Gelijk het dek maar
eens goed schrobben, dat valt nog niet mee want de zwarte aanslag is heel
harnekkig ( later “op Mijnden” beter resultaat met een antislipreiniger ) maar
het dek wordt weer enigszins toonbaar.
16 oktober. Heerlijk
geslapen alleen wakker geworden door de condensdruppels. Niet zo gek in deze
tijd van het jaar maar wel iets wat dus de aandacht krijgt volgend
seizoen. Eens rond kijken naar een
bruikbare isolatie om tegen het kale stalen dak te maken. We rommelen nog wat
en besluiten om toch de verwijderde buiskap weer onder de liggende mast te
plaatsen. Een paar geleasde blokken van de haven geven precies genoeg hoogte en
volgende week neem ik wel wat mee uit Linschoten. Dan is het trossen los en
tijd voor onze eerste vaartocht. Even lekker de boot leren kennen. We varen
vanuit de Schaapsput naar het Volkerak en doen daar een rondje. De indruk die
wij bij de proefvaart al hadden wordt weer bevestigd, een heerlijke boot en hij
vaar fijn. Na terugkomst in de haven drinken we wat en gaan we de boel
afsluiten. Tijd om weer naar Linschoten te gaan.
Vrijdag 21 oktober 2011.
De volgende morgen
zijn we al vroeg op. De laatste dingen doen, het pasje van de slagboom
inleveren en dan op weg naar Rotterdam. Het eerste “opstakel” ( na dat
fietsbruggetje bij de Heen ) zijn de Volkeraksluizen. Ik laat daar en
achteropkomend zandschip maar even voorgaan zodat ik alle tijd heb om in de sluis
te manoeuvreren. Maar onze eerste sluis met deze boot gaat eigenlijk
moeiteloos. Na een geweldig mooie tocht over het Hollandsdiep, Dortse kil en de
Noord komen we ’s avonds moe maar voldaan aan in de jachthaven van IJsselmonde
in Rotterdam, recht tegenover de monding van de Hollandse IJssel . Een hele
mooie route gevaren, waarbij het ons voorbij lopen van de Veerhaven X zeker in
de herinnering zal blijven, wat een vermogen heeft dat schip.
7 uur gevaren
7 uur gevaren
Zondag 22 oktober. We zijn weer op tijd wakker want we weten
dat we een lange dag voor de boeg hebben. Als het mogelijk is willen we in
ieder geval het Amsterdam Rijn kanaal achter ons laten, zodat we niet in de
maandagochtend drukte terecht komen. Rogier is vannacht aan het spoken geweest en is een beetje
gammel. Wij plagen hem er mee dat hij zeeziek is.
Volgens onze informatie kunnen we aan de overkant bij de IJssel monding bij de bunkerboot tanken. Helaas is deze toch echt gesloten op zondag. We hebben diesel genoeg aanboord om Oudewater te halen en kunnen dan daar de tank en jerrycans weer volgooien. Rond de middag zijn we in Oudewater en gaan na het tanken door de duurste brug van Nederland. Voor € 4,50 per boot doen ze hem wel open voor je. Mooi melk koetje voor de gemeente met alle recreatievaart in het seizoen. Aan het eind van de middag gaan we door de Zuidersluis bij Nieuwegein de Hollandse IJssel af en het ARK op. Nog een klein stukje en we kunnen bij Maarssen de vecht op. Het was een goed besluit om op zondag het ARK achter ons te laten, hoewel het nu lekker rustig was blijft het een klotsbak.
Na een lange dag, 9 uur gevaren, leggen we aan in Maarssen . Gelukkig is onze zoetwatermatroos ook weer wat opgeknapt.
Volgens onze informatie kunnen we aan de overkant bij de IJssel monding bij de bunkerboot tanken. Helaas is deze toch echt gesloten op zondag. We hebben diesel genoeg aanboord om Oudewater te halen en kunnen dan daar de tank en jerrycans weer volgooien. Rond de middag zijn we in Oudewater en gaan na het tanken door de duurste brug van Nederland. Voor € 4,50 per boot doen ze hem wel open voor je. Mooi melk koetje voor de gemeente met alle recreatievaart in het seizoen. Aan het eind van de middag gaan we door de Zuidersluis bij Nieuwegein de Hollandse IJssel af en het ARK op. Nog een klein stukje en we kunnen bij Maarssen de vecht op. Het was een goed besluit om op zondag het ARK achter ons te laten, hoewel het nu lekker rustig was blijft het een klotsbak.
Na een lange dag, 9 uur gevaren, leggen we aan in Maarssen . Gelukkig is onze zoetwatermatroos ook weer wat opgeknapt.
Op maandag varen we het laatste stukje naar de jachthaven. Zo
rond de middag leggen we aan op onze nieuwe plek. De Notre Ami ligt in zijn
nieuwe thuishaven, de jachthaven van recreatiecentrum Mijnden. Rogier brengt
ons naar huis waar we gelijk onze eigen auto pakken om weer terug te gaan naar
de boot. We laden alles weer uit wat mee naar huis moet en keren met een
tevreden gevoel, en alweer een volle auto, terug naar Linschoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten